جایگاه کتابخانه در نمودار سازمانی دانشکده پیراپزشکی 

زیر مجموعه معاونت تحقیقات و فناوری

 

 

شرح وظایف پست سازمانی کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی 

 

تعریف شغل:

این شغل دربرگیرنده پست هایی است که شاغلین آن ها انجام امور مربوط به گردآوری، سازمان دهی، بازیابی، اشاعه و در دسترس قرار دادن منابع اطلاعاتی با استفاده از ظرفیت ها و زیر ساخت های موجود و کسب دانش روز را عهده دار می باشند.

نمونه وظایف و مسئولیت ها:

  • تدوین استراتژی اجرایی در خصوص توانمند سازی کاربران و استفاده کنندگان از منبع های علمی و آموزشی کتابخانه از طریق برگزاری کارگاه ها.
  • سیاست گذاری درخصوص ارائه خدمات نوین اطلاعاتی به علاقه مندان با استفاده از جدیدترین اطلاعات پایه ای در قالب پایگاه های اطلاعاتی، ابزارهای علم سنجی و...
  • تدوین استراتژی در جهت تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در مراجعه کنندگان و کمک به پرورش خلاقیت ها و استعدادها.
  • به کارگیری فناوری های نوین در استفاده و امانت گرفتن منابع علمی موجود در کتابخانه.
  • طراحی بانک های اطلاعاتی در حوزه مربوطه.
  • برنامه ریزی و طراحی روش های نوین کتابداری در کتابخانه.
  • بررسی نیازهای علمی و جدید مراجعین و پیشنهاد تهیه آن به مدیریت.
  • سازمان دهی انواع منابع ( کتب، نشریات، سی دی و...) به گونه ای که یافتن آن ها برای کاربران آسان باشد.
  • نظارت بر منابع کتابخانه ای جهت امرقفسه خوانی، وجین و صحافی به موقع آن ها و برگشت کتاب های امانی به مخزن.
  • ارائه خدمات عضوگیری و صدور کارت عضویت.
  • استفاده از سیستم های فناوری اطلاعات در اموری مانند دسته بندی و طبقه بندی کتاب ها، فهرست نویسی، ثبت اطلاعات و...

 

  • ارائه روش های نوین و ایده های خلاق در اجرای طرح عادت به مطالعه و تشویق به کتاب خوانی در دانشگاه.
  • ارائه خدمات کتابخانه ای متناسب به گروه های جامعه (اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران و کارکنان).
  • تهیه انواع گزارش های علم سنجی با استفاده از پایگاه های استنادی جهت سیاست گذاری پژوهشی وعلمی مناسب.
  • مدیریت اطلاعات و کتابخانه دیجیتال.
  • بازیابی اطلاعات مورد نیاز از طریق جستجو در انواع پایگاه ها و سامانه های اطلاعاتی.
  • کمک به مراجعین برای یافتن کتاب ها و منابع مورد نظر.
  • تهیه فهرست از کتب و مجلات جدید چاپی و الکترونیکی.
  • مشارکت در استقرار مدیریت دانش دانشگاه و ترویج و توسعه استفاده از آن.
  • فهرست نویسی منابع کتابخانه اعم از اسناد، کتاب های خطی، چاپی، دیجیتالی، پایان نامه ها بر اساس استانداردها.
  • نمایه سازی نشریات و چکیده نویسی از مقالات و پایان نامه ها و...
  • پیشنهاد تامین اعتبارات لازم جهت تکمیل و توسعه کتابخانه های موجود و ایجاد کتابخانه های جدید.
  • مطالعه و بررسی احتیاجات مراجعه کنندگان و کتابخانه ها به امکانات و منابع علمی
  • تهیه آئین نامه های لازم جهت استفاده از کتب و اداره کتابخانه.
  • استفاده از پورتال جامع اطلاع رسانی کتابخانه.
  • ارائه مشخصات و آدرس مراکز علمی دانشگاهی کشورهای مختلف به مراجعین درصورت نیاز.
  • تهیه بسته های آموزشی مورد نیاز به منظورافزایش مهارت های فنی و تخصصی کارکنان.
  • ارائه اطلاعات و راهنماهای لازم و انتخاب منابع مناسب موردنظر و ارائه خدمات به هنگام، دقیق و کامل به مراجعه کنندگان در راستای وظایف کتابخانه.
  • آموزش نحوه استفاده از سامانه کتابخانه و سامانه امانت کتاب به کاربران.
  • آموزش و همکاری مداوم با مراجعه کنندگان در نحوه استفاده از منابع مرجع پزشکی مانند پایگاه های اطلاعاتی پزشکی و سی دی های موجود.
  • همکاری و آموزش مداوم مراجعه کنندگان اعم از اساتید و دانشجویانی که از طریق کامپیوتر خواهان Search  مقالات پزشکی بوده و تعیین کلید واژه های مناسب جهت تحقیق و پژوهش آن ها.
  • شرکت در کمسیون ها و کارگروه های فنی و تخصصی.
  • اطلاع رسانی وآگاه نمودن مجموعه سازمان نسبت به سیستم ها و روش های انجام کار.
  • پویا نمودن سیستم اطلاع رسانی صحیح و مناسب مرتبط در خصوص استفاده درست منابع وکتب و...
  • برقراری ارتباط با سایر موسسات درون برون سازمانی به منظور تبادل و جمع آوری اطلاعات .
  • ارائه مشخصات و آدرس های مراکز علمی و پژوهشی معتبر در صورت نیاز.
  • افزایش سطح مسئولیت پذیر بودن کارکنان از طریق آموزش های کاربردی.
  • مشارکت در تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل ها و مقررات مربوطه در حوزه تخصصی.
  • استقرار سیستمHSR  در حوزه تخصصی.
  • استقرار نظام شایسته سالاری با تائید بر تعهد، تخصص باورهای علمی دانش مدیریت و شناخت موضوع.
  • توسعه، گسترش فرهنگ کتاب خوانی با بهره گیری از فناوری های نوین اطلاعات.

 

 

 

 

Template settings