آیین نامه امانت کتاب |
آیین نامه وجین منابع |
آیین نامه تسویه حساب |
آیین نامه استفاده از کتابخانه دیجیتال دانشگاه |
آیین نامه امانت کتاب
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
تعهدنامه عضویت در کتابخانه
نام و نام خانوادگی:....................................نام پدر: ..........................کد ملی: ..............
شماره شناسنامه : ..................................تاریخ تولد: / / 13
شماره تلفن ثابت: ............................. شماره تلفن همراه: ...........................شماره دانشجوئی:............
آدرس و محل سکونت :............................................................................................................
نام کتابخانه مبدأ: ........................................................ رشته تحصیلی ........................................
عضو هیات علمی .............................. گروه آموزشی .............................. دانشکده ....................
پرسنل ......................................... شماره پرسنلی: ................................ واحد ............................
شرایط امانت:
در قبال منابع امانت گرفته شده، تنها شخص امانت گیرنده پاسخگو بوده و موظف است منابع امانی را با دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه عیب و نقص، بلافاصله مراتب را به مسئول میز امانت اطلاع دهد. در غیر اینصورت ملزم به پرداخت خسارت تعیین شده از طرف کتابخانه می باشد. در سیستم امانت متمرکز از طریق پورتال نحوه امانت بشرح زیر می باشد:
تمدید |
تعداد روز امانت |
سایر کتابخانه ها |
کتابخانه مبدأ |
مجموع تعداد امانت کتاب |
نوع عضویت |
1 |
30 |
5 جلد |
5 جلد |
10 |
اعضاء هیات علمی(دستیار، فلوشیپ و استاد) |
1 |
15 |
2 جلد |
5 جلد |
7 |
دانشجویان دکتری تخصصی / عمومی و کارشناسی ارشد / MPH |
1 |
15 |
2جلد |
3 جلد |
5 |
دانشجویان کارشناسی |
1 |
10 |
2 جلد |
2جلد |
4 |
کارمندان دانشگاه |
تبصره 1- مدت امانت کتاب های پرمراجعه بنابه تشخیص سرپرست بخش امانت و طبق خطمشی جاری هر کتابخانه ممکن است تقلیل یابد.
تبصرة 2- کتاب های پر مراجعه و یا تک نسخهای بنا به تشخیص سرپرست بخش امانت ممکن است در قفسههای رزرو کتابخانه قرار گیرد و فقط در "تالار کتاب" از آن استفاده شود.
تبصرة 3- کتاب ها فقط به مدت 24 ساعت به نام مراجعه کنندگان رزرو میشود و پس از انقضای مدت در اختیار متقاضی بعدی قرار خواهد گرفت.
تبصرة 4- تمدید امانت کتاب، در صورتیکه متقاضی دیگری نداشته باشد، با مراجعه شخص امانتگیرنده و ارائه کتاب، یا از طریق تلفن، طبقمقررات بلامانع است.
ضوابط مربوط به تأخیر در تحویل منابع امانت گرفته شده:
نکته: کتابداران و کاربران کتابخانه توجه داشته باشند که این بخش از تعهد نامه در سیستم نرم افزار آذرسا از 14/1/97 اجرایی می باشد. لذا از تاریخ 7/8/96 لغایت 28/12/96 مسئولین کتابخانه هر واحد از دانشگاه می توانند برابر مقررات مربوطه آن مرکز نسبت به محاسبه جریمه دیرکرد کتاب اقدام نمایند.
مفقود و یا ناقص شدن کتاب ها:
الف) در صورتی که کتاب به امانت گرفته شده مفقود و یا آسیب دیده باشد ، باید عین کتاب یا آخرین چاپ آن حداکثر در طول یک ماه، تهیه و تحویل کتابخانه شود. در صورتی که کتاب نایاب باشد و به هر دلیلامکان تهیه آن وجود نداشته باشد امانتگیرنده موظف به جبران خسارت میباشد.
ب) هزینه خسارت منابع به امانت رفته ، بنا به تشخیص مسئول کتابخانه از 2 تا 5 برابر هزینه منبع و به قیمت روز محاسبه خواهد شد.
ج) تا اتمام اقدامات یاد شده، خدمات امانت به متقاضی ارائه نمیشود.
تسویه حساب:
تمامی گروههای زیر پس از تحویل کتاب به واحد مربوطه ، نسبت به تسویه حساب با کتابخانه مبداء و کتابخانه مرکزی اقدام نمایند.
گروه اول: اعضای هیأت علمی در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخرید.
گروه دوم: دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی یا انتقال، انصراف و نظایر آن.
گروه سوم: کارکنان دانشگاه در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخرید.
اینجانب ....................................................... متعهد می شوم که آئین نامه امانت کتابخانه را به دقت مطالعه نموده و موافقت خود را با تمام مفاد آن اعلام می نمایم.
امضا متقاضی: امضای مسئول کتابخانه:
آیین نامه وجین منابع
مقدمه : |
ارزیابی و بررسی وضعیت منابع موجود، و به تبع آن کنار حذف منابعی که به دلایل تکنیکی باید از مجموعه کتابخانه خارج شوند یکی از وجوه اساسی مدیریت مجموعه است. کتابخانه برای حفظ پویایی مجموعه خود از یک سو نیازمند افزودن منابع روزآمد و مورد نیاز بوده، و از سوی دیگر باید منابعی که در روند پرشتاب تولید علم به هر دلیلی جایگاه خود را در تامین نیاز اطلاعاتی استفاده کنندگان از دست داده اند را از مجموعه خارج نماید. افزودن منابع بدون پیرایش مجموعه موجود حتی در صورت وجود فضای کافی، در دراز مدت از کارایی مجموعه می کاهد. با توجه به اهمیت یکدستی اجرای روند وجین، این آیین نامه توسط کتابخانه مرکزی برای تمامی کتابخانه های تابعه ارائه می گردد. |
|
ماده 1: اهداف وجین منابع کتابخانه |
1-ایجاد فضای مناسب و کافی برای منابع موجود و جدید |
|
ماده 2: معیارها و ضوابط وجین |
1- منابع فرسوده، مستعمل که ارزش علمی و یا تاریخی ندارند و نگهداری آنها موجب اشغال فضا، صرف هزینه نگهداری و آلودگی سایر منابع خواهد بود |
|
ماده 3: منابع مستثنی از وجین |
1-منابع نفیس، تاریخی و هنری در حیطه علوم پزشکی |
|
ماده 4: اعضاء کمیته وجین منابع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد عبارتند از: |
1-رئیس یا معاون کتابخانه مرکزی، |
|
ماده 5: اعضاء کمیته وجین منابع در کتابخانه های دانشکده/بیمارستان/مرکز تحقیقاتی عبارتند از: |
1-معاون پژوهشی دانشکده
|
|
ماده 6: مراحل انجام وجین |
1-کتابخانه موظف است براساس معیارهای ذکر شده در ماده دو و سه، به شناسایی و انتخاب و جمع آوری منابعی که باید وجین شوند بپردازد. |
تبصره : جزئیات مربوط به دستورالعمل اجرایی وجین به پیوست ارائه شده است. |
2- مسئول کتابخانه لازم است پس از شناسایی منابع وجینی، اعضای کمیته وجین را جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی در جریان قرار دهد |
|
ماده 7: دوره وجین |
1-وجین منابع از مجموعه کتابخانه به صورت مستمر و در مرداد ماه هر سال انجام خواهد پذیرفت |
|
ماده 8: هرگونه تغییر در مفاد این آیین نامه به پیشنهاد ریاست کتابخانه مرکزی و تصویب معاونت پژوهشی دانشگاه امکان پذیر بوده و مراتب به کتابخانه های تابعه اعلام خواهد شد. |
این آیین نامه در 8 ماده و یک تبصره در تاریخ به پیشنهاد کتابخانه مرکزی و تایید و تصویب معاونت پژوهشی رسیده و از این پس لازم الاجرا می باشد
دستورالعمل اجرایی وجین منابع |
پس از انتخاب منابع جهت وجین، با توجه به فرایند فعالیت مرکز متبوعه ، دستورالعمل زیر را برای خروج منابع از مجموعه اجرا نمایید: |
|
|
|
|
|
|
|
|
آیین نامه تسویه حساب
تمامی گروههای زیرموظفند در پایان همکاری با دانشکده پیراپزشکی و یا اتمام تحصیل ، پس از باز گرداندن کتاب های امانت گرفته شده به کتابخانه ، نسبت به تسویه حساب با کتابخانه دانشکده و کتابخانه مرکزی اقدام نمایند.
گروه اول: اعضای هیأت علمی در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخرید.
گروه دوم: دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی یا انتقال، انصراف و نظایر آن.
کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری موظفند هنگام تسویه حساب یک نسخه از پایان نامه
خود را در قالب لوح فشرده به کتابخانه تحویل دهند . لذا ضروری است ساختار پایان نامه خود را مطابق
شیوه تعیین شده تهیه کنند. فارغ التحصیلان محترم می توانند پیش از اقدام به صحافی پایان نامه و
تهیه لوح فشرده ی آن، فایل های راهنما را ازسایت کتابخانه دانشکده در قسمت راهنمای کاربران
دریافت کرده ومطابق ساختارتعیین شده اقدام به آماده سازی پایان نامه و لوح فشرده آن فرمایند.شایان
ذکر است که صورت جلسه دفاع شامل نمره و امضای هیئت داوران حتما در فایل الکترونیکی درج گردد.
کتابخانه پیرا پزشکی فقط نسخه الکترونیکی (لوح فشرده) پایان نامه را دریافت می کند.
گروه سوم: کارکنان دانشگاه در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخرید.
*******************************************
در صورتی که کتاب به امانت گرفته شده مفقود و یا آسیب دیده باشد ، باید عین کتاب یا آخرین چاپ آن تهیه و به کتابخانه تحویل داده شود . در صورتی که کتاب نایاب باشد و به هر دلیلامکان تهیه آن وجود نداشته باشد امانتگیرنده با نظر مسئول کتابخانه موظف به جبران خسارت به هر طریق ممکن میباشد وتا اتمام اقدامات یاد شده، تسویه حساب ارائه نمی گردد.